Що таке обманка лямбда зонда?
Перш ніж розпочати розгляд питання, навіщо потрібна обманка лямбда зонда, слід описати призначення цієї деталі, яку встановлюють у вихлопну систему автомобіля. Сам лямбда зонд - це кисневий датчик, вбудований в авто у вихлоп. Він вимірює концентрацію кисню у відпрацьованих газах. Дані з нього передаються на комп'ютер автомобіля, де на рівні електронного автоматичного управління проводиться коригування подачі палива в двигун, а точніше, паливної суміші.
Часто у системі вихлопу ставиться два датчики кисню відразу. Один до каталітичного нейтралізатора, а другий одразу за ним. Другий лямбда зонд контролюватиме правильну роботу каталізатора. Якщо очищення відпрацьованих газів буде проводитися недостатньо якісно, це позначиться на рівні кисню, отже і на даних, які ідуть від кисневого датчика. Все це призведе до появи помилки на панелі керування автомобілем.
Якщо видалити каталізатор із заміною його на полум`ягасник, це часто роблять власники автомобілів для економії грошей на ремонт, то помилка другого датчика кисню буде на панелі світитися постійно. У цій ситуації і виникає потреба в обманці лямбда зонда. До слова, видалення каталізатора роблять для того, щоб не купувати новий, який дуже дорого коштує. Та й купити відповідний під конкретну модель і марку автомобіля часто непросте завдання. У цьому випадку його найчастіше змінюють на полум`ягасник, як найкращий із можливих варіантів заміни.
З чого складаються обманки лямбди зонда?
Тепер розглянемо, із чого складаються обманки. Їх можна розділити на два підвиди:
- механічний тип - в його основу входить спеціальна вставка, що вкручується на сам датчик;
- електронний тип - є платою, здатною змінити дані, що надходять від лямбда зонда на блок управління. Сюди можна віднести і варіант, коли роблять перепрошивку керуючої програми роботи систем автомобіля.
Що являє собою механічна обманка? Це вставка з невеликим отвором, яка обмежує попадання повного обсягу відпрацьованих газів на чутливий елемент датчика. Так вдається усунути проблему помилки лямбда-зонда для автомобілів зі стандартами до Євро-4.
Другий варіант механічної обманки є мініатюрним каталізатором, він буде працювати тільки для тієї частини вихлопних газів, які потрапляють на кисневий аналізатор. З зовнішнього боку він має сітку, а всередині речовина, що очищає - наповнювач, часто у вигляді керамічної крихти. Підходить для автомобілів зі стандартом до Євро-5 і іноді до Євро-6.
Як працює емулятор лямбда зонда?
Тепер трохи про роботу обманок датчика кисню. У першому випадку, коли йдеться про варіант з маленьким отвором, через цей отвір потрапляє на лямбда зонд дуже обмежена кількість відпрацьованих газів. Це призводить до того, що датчик визначає нормальну концентрацію кисню та помилка не спалахує на панелі перед водієм.
Якщо такого простого варіанту, як у випадку з невеликим отвором, не вистачає, і помилка продовжує горіти, застосовується емулятор каталізатора. Він буде проводити очищення вихлопу тільки для датчика кисню, а сам сенсор отримуватиме відповідні правильні дані і передаватиме їх на комп'ютер.
У ситуації, коли механічні типи обманок не підходять у принципі, а це нерідко відбувається з відносно сучасними автомобілями Євро – 5 і вище, застосовуються електронні емулятори. Якщо не брати перепрошивку програми, що управляє автомобілем, то застосовують електронну плату. Її встановлюють у проводку між лямбда зондом і комп'ютером. За допомогою плати спотворюються дані на бортовий комп'ютер, що здатне усунути індикацію про помилку і відобразити (проемулювати) штатну роботу каталізатора.
Встановлення емулятора каталізатора
Установка обманки механічного типу здійснюється закручуванням її на кисневий датчик за допомогою болтового з'єднання. Внаслідок цього обмежується або спотворюється доступ сенсора зонда до відпрацьованих газів. Обмеження у разі використання маленького отвору та спотворення при застосуванні емулятора каталізатора.
Такий спосіб можна назвати бюджетним, так як механічний варіант обходу кисневого датчика відносно простий, а деталь недорого коштує. Монтаж обманки також не викликає серйозних труднощів. Для цього необхідно відкрутити кисневий датчик і встановити обманку, а потім змонтувати все на попереднє місце.
А ось застосування електронного варіанта вимагає кваліфікації та досвіду, тому такий варіант буде вже дорожче коштувати та довірити його краще спеціалісту. Перепрошивка керуючої програми взагалі ризикований варіант, це повинні робити лише досвідчені фахівці, які мають оновлений варіант прошивки. Ризик виникає через те, що зміни можуть призвести до некоректної роботи інших систем автомобіля, якщо прошивка виявиться невідповідною або неякісно зробленою. Такий метод ви застосовуєте на свій страх та ризик.
Для порівняно старих автомобілів у переважній більшості випадків досить механічної обманки.