Як вибрати товщиномір фарби
Якщо яка-небудь поверхня має покриття і це покриття непрозоре, його товщину виміряти просто так не вийде. Саме для цього були створені спеціальні прилади, які звуться товщиноміри фарби. Такі пристрої можуть застосовуватися в різних ситуаціях, а принципи їх роботи теж можуть відрізнятися. Вимірювачі товщини покриття, шару фарби, лаку, ґрунту, іржі, шпаклівки, будь-якого нанесеного матеріалу можуть застосовуватися у промислових сферах та у приватному порядку. Для цього існує дороге стаціонарне обладнання або невеликі портативні за розмірами недорогі прилади. Розгляньмо питання, що таке товщиномір, як і на якому принципі він працює?
Принцип роботи товщиноміра
Товщиномір – це мобільний чи стаціонарний прилад, здатний точно визначити товщину покриття або іншого нанесеного шару та матеріалу на основну поверхню. Такі пристрої застосовуються контролю якості продукції, стану резервуарної техніки і труб, з'ясування величини шару фарби, грунтовки, шпаклівки тощо. Найбільшу популярність у побутовому сенсі такі пристрої набули у зв'язку з необхідністю перевірки стану лакофарбового покриття автомобілів, що купуються з вторинного ринку.
Існують прилади для вимірювання товщини нанесеного шару для твердих та нетвердих (не затверділих) покриттів. У разі застиглої фарби або лаку слід використати перший варіант. Загалом принцип роботи цих приладів можна описати так: створюється поле або посилається сигнал, характеристики якого прийомі змінюватимуться залежно від товщини зовнішнього шару. Вибір товщиноміра слід робити залежно від матеріалу основної (материнської) поверхні, від цього залежатиме і принцип його роботи, а також різновид.
Види товщиномірів фарби
Давайте коротко розглянемо, які бувають види товщиномірів:
- Магнітні – розраховані працювати з магнітними поверхнями. Принцип роботи тут ґрунтується на величині сили взаємодії постійного магніту з поверхнею. З різниці цієї сили робиться висновок про товщину поверхневого шару.
- Вихрострумові – більше підходять для роботи з струмопровідною поверхнею і не струмопровідним покриттям. Принципом роботи приладів тут буде величина реєстрації струмів Фуко, що виникають у змінному магнітному полі, що генерується пристроєм. Найкращу точність вихрострумові товщиноміри показують на поверхнях з гарною струмопровідністю (мідь, алюміній і т.д.).
- Електромагнітні - працюють з магнітними поверхнями, при цьому товщина шару немагнітного покриття вимірюватиметься шляхом визначення щільності магнітного поля. Такі пристрої добре працюють зі сталлю, а їх похибка коливатиметься в межах +/- 3%.
- Комбіновані – практичний варіант із можливістю вибору принципів роботи. Найчастіше прилади цього типу поєднують у собі два методи – електромагнітний та вихрострумовий.
- Ультразвукові – універсальний варіант, здатний працювати з будь-якими материнськими поверхнями. Прилад посилає сигнал ультразвуку, а потім приймає його відбитим від поверхні із перетворенням його на електричний сигнал. Величина останнього свідчить про товщину зовнішнього шару. Цей принцип роботи підходить для довільного матеріалу.
Як видно з різних видів товщиномірів, вони підбираються під спеціалізацію.
Який товщиномір краще вибрати?
Якщо ви купуєте товщиномір, то вам слід вибирати прилад точно під ваші потреби та завдання. На що слід звертати увагу при виборі:
- точність;
- Діапазон вимірювань;
- кратність вимірювань та величина мінімально визначеної товщини;
- площа робочої поверхні вимірів;
- обмеження робочої поверхні;
- виконання та обмеження за температурою та вологістю;
- тип живлення та кліматична захищеність корпусу.
Слід купувати таку модель, яка виконуватиме необхідні та достатні умови для тих цілей, для яких ви її купуєте.
Приклади вимірювачів товщини ЛКП
Якщо наводити приклади товщиномірів, можна відразу зробити акцент на спеціалізацію і запропонувати варіанти таких приладів для автомобілів. Мається на увазі визначення якості та товщини лакофарбового покриття, а також виявлення дефектів фарби.
Вибір товщиноміра для авто можна зупинити на одній із представлених моделей:
- GM200 – недорогий точний варіант із похибкою вимірювань, що не перевищує 3%. Працює з поверхнями типу сталь та залізо. Працює від батарейок та має зовсім невеликі розміри, що дуже зручно. Може визначити будь-які дефекти фарбування автомобіля, які намагається приховати продавець. У комплект поставки пристрою входять калібрувальні плівки, що дає можливість самостійно перевірити та встановити точність роботи.
- EM2271 – вдала бюджетна модель, яка найкраще підходить для перевірки стану фарбування кузова автомобіля. Невелика похибка +/- 2% тут поєднується з можливістю вибору методу виміру (електромагнітний або вихрострумовий). Прилад має невеликі розміри, що дуже комфортно для проведення мобільних вимірювань.
- Walcom CM-8826FN – ще один приклад вдалого комбінованого товщиноміра, який працює на електромагнітному та вихрострумовому принципі. Ця модель має хорошу точність, яка забезпечується застосуванням виносного датчика. Він також забезпечує деяку гнучкість, що дозволяє проводити виміри в важкодоступних місцях.
Для визначення якості лакофарбового покриття кузова автомобіля ці прилади добре підходять. Кожна модель має свої особливості, які можуть бути перевагами в тій чи іншій ситуації. Плюс варто врахувати порівняно невелику вартість, це також важливий критерій вибору.