900 - 1800
Онлайн замовлення
Робіть замовлення онлайн, ми передзвонимо
Із чого складається вихлопна система?

Із чого складається вихлопна система?

При розгляді будови автомобіля, у якого принцип роботи заснований на двигуні внутрішнього згоряння, можна назвати різні вузли. У тому числі не останню роль грає вихлопна система. Така система має різні функції. Тут відведення газів, що виникають після згоряння паливної суміші в моторі, далеко не єдине завдання. Тому давайте розглянемо питання призначення цього вузла в автомобілі, а також, з чого складається вихлоп?

Призначення вихлопної системи

Спочатку зупинимося на призначенні. Якщо розглядати всі функції вихлопної системи, то можна виділити такі:

  1. Відведення відпрацьованих газів не просто від двигуна, а й таким чином, щоб небезпечні для здоров'я людини хімічні сполуки в ньому не потрапляли до салону автомобіля. Підсумковий вихлоп здійснюється із задньої частини машини;
  2. Істотне зменшення рівня шуму від працюючого двигуна. Якщо двигун послухати без системи вихлопу, він буде нестерпно гучним, що нагадує серію вибухів або пострілів. У вихлопному тракті відбувається суттєве зменшення енергії звукової хвилі до прийнятного рівня, допустимого державними нормами та нашими органами слуху;
  3. Очищення від найшкідливіших для екології хімічних сполук у відпрацьованих газах. Цей ефект досягається за допомогою спеціальної деталі, що зветься каталітичний нейтралізатор або, як його називають у народі, каталізатор;
  4. Регулювання роботи двигуна та коригування складу паливної суміші. За допомогою кисневого датчика відбувається вимірювання рівня кисню у вихлопі, що дає можливість комп'ютеру автомобіля правильно підлаштовувати роботу двигуна під потрібний режим їзди та формувати відповідну за складом паливну суміш;
  5. Охолодження відпрацьованих газів по мірі їх руху трактом, що на виході дає істотно менш гарячий вихлоп.


Це є основні функції. При цьому слід зазначити, що весь вихлопний тракт герметичний, за винятком отвору кінцевої труби, з якої ми можемо спостерігати дим. Якщо герметичність вихлопу порушується, різко посилюється рівень шуму, що видається автомобілем, а значить систему потрібно ремонтувати.

Конструкція вихлопної системи

Щоб зрозуміти, як вихлопу вдається справлятися з усіма функціями, покладеними на нього, слід розглянути будову системи. З яких частин вона складається, давайте розглянемо докладніше її компоненти. Тут можна назвати:

  • колектор – жорстко з'єднаний з двигуном в єдиний блок, з колектора починається рух відпрацьованих газів після того, як відкриваються випускні клапани;
  • колекторна труба – виконує роль з'єднувача між колектором та продовженням вихлопного тракту. Часто її доповнює приймальна труба, проте у деяких моделей автомобілів ці деталі збігаються;
  • лямбда зонд – його ще називають кисневим датчиком. Сенсор встановлюють у колекторній трубі та вимірюють за його допомогою кількість кисню у відпрацьованих газах. Далі ці відомості передаються від датчика до бортового комп'ютера автомобіля. Комп'ютер за допомогою цих відомостей може автоматично регулювати склад паливної суміші;
  • каталізатор – спеціальна та досить дорога у вартості деталь, здатна очищати вихлопні гази. Очищення здійснюється від максимально шкідливих для довкілля компонентів. Без каталітичного нейтралізатора екології завдавалося б значно більшої шкоди від працюючого автомобіля;
  • другий кисневий датчик, він же другий лямбда зонд – ще один вимірник рівня кисню у вихлопних газах, його ставлять для контролю правильності та справності роботи каталізатора. Дані з другого датчика також передаються на бортовий комп'ютер авто;
  • гофра системи вихлопу – особлива відносно гнучка деталь, з допомогою якої вдається захистити весь вихлопний тракт від шкідливого впливу вібрацій та різних коливань. В основному йдеться про вібрації, що передаються від двигуна, але можуть діяти й інші коливання, наприклад, що з'являються під час руху автомобіля по дорозі;
  • проміжні та сполучні труби, що мають чітко позначений діаметр. Величина діаметра залежить від обсягу двигуна, а значить і від обсягу порцій газу, що надходить у вихлоп. Також ці труби забезпечують між собою герметичні з'єднання всіх компонентів системи;
  • резонатор або його найчастіше використовувана назва – середній глушник. Ця деталь входить до складу системи глушника і здатна на початкове гасіння енергії звукової хвилі. За рахунок своєї будови резонатор може частково погасити і частково знизити рівень шуму. Особливо він ефективний під час роботи з піковими за частотами хвилями;
  • глушник як основна деталь. Він відповідає переважно за те, щоб зробити автомобіль тихим. Усередині банки глушника відбувається остаточне розсіювання, гасіння та зменшення енергії хвилі звуку до прийнятної по шуму величини.


Далі від глушника йде кінцева труба, за допомогою якої відпрацьовані гази остаточно залишають автомобіль. Слід зазначити, що вихлопну систему спеціально проектують під конкретну модель автомобіля, коли його створюють на заводі у конструкторському бюро. Можна сказати, що остаточна будова та конфігурація системи вихлопу буде індивідуальною у кожному випадку, але загальними залишаються основні вузли.