Чем отличается глушитель от резонатора?
Розгляд окремо вихлопної системи автомобіля вказує на те, що вона складається із різних частин. Всі вони грають різну роль, де одним із завдань, поставлених перед вихлопом, є здатність робити двигун досить тихим. Тут під тихою роботою розуміється рівень шумового забруднення, який є прийнятним і за чинними правилами і нормами, і для людського слуху. Автомобілі, якщо вони мають повністю справну систему вихлопу, не доставляють нам дискомфорту по шуму. Така можливість виникає завдяки вихлопному тракту.
У самій системі компенсація шуму відбувається завдяки двом деталям, а саме глушника та резонатора. Давайте розглянемо докладніше ці два компоненти, їх призначення, принцип роботи, місце встановлення та конструкцію.
Призначення глушника та резонатора
Головну функцію резонатора та глушника ми озвучили, вона полягає у здатності робити автомобіль тихим під час роботи двигуна. До побічних функцій можна віднести зменшення температури відпрацьованих газів, а також їхнє транспортування за межі автомобіля з виходом у задній частині. Останнє дає можливість запобігти попаданню шкідливих газів у салон автомобіля, що важливо для здоров'я та безпеки пасажирів та водія.
Ці дві деталі з'єднані з іншими компонентами вихлопу герметично, причому спочатку завжди йде резонатор, його встановлюють після каталізатора або гофри (залежить від будови конкретної системи). Відразу за резонатором через сполучні труби йде глушник. З глушника веде кінцева труба, через яку здійснюється остаточне виведення відпрацьованих газів в навколишній простір.
Конструкційні та функціональні відмінності
Давайте тепер розглянемо конструкцію глушника і резонатора, і на її прикладі зрозуміємо, як ці дві деталі працюють, і в чому полягають між ними відмінності. Як розгляд візьмемо найпоширеніші заводські запчастини стандартної будови.
Резонатор складається з наступних частин:
- двох труб однакового діаметра в перерізі, вхідної та вихідної труби відповідно;
- системи фланцевого або будь-якого іншого кріплення, що забезпечує герметичні з'єднання деталі з іншими вузлами вихлопної системи;
- рухомого кріплення – підвісів, що забезпечують встановлення виробу до нижньої частини кузова авто;
- банки, з якої виходять вхідна та вихідна труби;
- внутрішнього перфорованого патрубка, що забезпечує безперервність руху вихлопних газів і має загальний діаметр з трубами вихлопу;
- поглинаючого звук матеріалу, який має хороші термостійкі характеристики, (такий матеріал далеко не завжди присутній в резонаторі, це залежить від конкретного автомобіля та його заводської комплектації).
Як працює резонатор? Шум є інтенсивною звуковою хвилею. Коли така хвиля попадає і рухається всередині резонатора по перфорованій трубі, через отвори перфорації вона починає розсіюватися, а потім поглинатися матеріалом усередині банки. У такий спосіб вдається частково знизити енергію звукової хвилі, особливо за піковими частотами. Далі хвиля з вже зниженими характеристиками потрапляє у глушник, а значить час переходити до будови цієї деталі.
Глушник складається з таких частин:
- вхідної труби, що має такий же діаметр, як і в іншій системі;
- системи кріплення (муфта, фланець і т.д.), за допомогою якої глушник герметично вмонтовується у вихлоп;
- підвіси – рухлива, часто із міцної гуми система кріплення, за допомогою якої деталь з'єднується з кузовом, (таке кріплення ніколи не повинно бути жорстким, лише рухомим);
- кінцевої труби, якою і закінчується вихлопна система;
- корпусу у герметичному виконанні;
- внутрішньої системи корпусу, де встановлені перегородки, камери різного об'єму, перфоровані патрубки та ін.
Усі основні процеси у глушнику відбуваються саме всередині корпусу. Розглянемо їх докладніше. Хвиля звуку потрапляє всередину корпусу і відразу потрапляє до системи камер, перегородок, відбивачів, перфорованих ділянок тощо. Тут енергія хвилі остаточно гаситься і розсіюється, відбувається її перетворення на теплову енергію. На виході з кінцевої труби ми отримуємо порівняно тихий автомобіль. Так працює глушник.
За будовою та способом компенсації шуму, резонатор і глушник досить сильно відрізняються між собою. Основний процес гасіння енергії хвилі відбувається саме в глушнику, тут резонатор працює як допоміжний важливий інструмент, що особливо добре проявляє себе на пікових навантаженнях.
Примітно, що для деяких міських малолітражних автомобілів резонатор взагалі не встановлюється. Це тому, що одного глушника виявляється достатньо. Однак для будь-яких інших моделей і марок авто наявність складної системи глушника вже обов'язкова.