Резонатор і навіщо він потрібний?
Будова вихлопної системи у легкового автомобіля передбачає наявність у його складі різних компонентів. У тому числі можна назвати таку деталь, як - резонатор. У випадку резонатор може бути встановлений у вихлоп, і може бути відсутнім у ньому. Це залежить від того, наскільки доцільним є його використання в автомобілі в кожному конкретному випадку. Це визначають у конструкторському бюро на стадії проектування вузлів нового авто. Розглянемо питання, що таке резонатор, яку він має будову та навіщо використовується?
Що являє собою резонатор?
Вихлопна система авто виконує різні функції. Однією з функцій є здатність роботи двигун тихим. Настільки тихим, щоб це було прийнятно для слуху людини, а також задовольняло нормам, що діють у нас в країні, що в підсумку приблизно одне і теж. За компенсацію шуму, що видається двигуном, відповідають у вихлопі дві деталі. Вони працюють у парі, це резонатор та глушник. У деяких випадках резонатор навіть має альтернативну назву - середній глушник, але вона є менш правильною.
Хвиля безперервного і сильного шуму, що утворюється у працюючому двигуні, гаситься і розсіюється в резонаторі та глушнику. Енергія звукової хвилі зменшується настільки, що на виході ми маємо цілком приємний тихий звук. У резонаторі відбувається ефект часткової компенсації, гасіння та розсіювання хвилі звуку, особливо добре він працює для низьких частот. Це допоміжний компонент, який робить машину тихішою, і розвантажує за звуковим навантаженням глушник.
Конструкція резонатора
Така властивість резонатора досягається за рахунок його будови. Давайте розглянемо питання, з чого складається ця деталь, а також які саме процеси відбуваються в ній.
Почнемо з будови, резонатор складається з:
- сполучних труб на вході та на виході, за допомогою яких деталь з'єднується з іншими компонентами вихлопу;
- внутрішньої суцільної перфорованої труби, що є безпосереднім продовженням вхідної та вихідної труб;
- повністю герметичного корпусу навколо труби з осередками перфорації;
- наповнювач із звукопоглинаючого матеріалу, такий матеріал присутній далеко не у всіх резонаторах. Якщо його немає взагалі, він і не передбачений конструкцією;
- системи кріплення, за допомогою якої деталь приєднується герметично у вихлоп, а також підвішується до дна кузова.
Які ж процеси відбуваються у резонаторі? Хвиля звуку рухається вхідною трубою і потрапляє на внутрішній патрубок з перфорацією. Через отвори перфорації хвиля звуку починає частково розбиватися та розсіюватися. Якщо є звукопоглинаючий матеріал, то ефект розсіювання та поглинання буде відчутно сильнішим. Якщо його немає, то розсіювання рухається далі просто у внутрішній простір банки. Така схема є особливо ефективною для максимальних звукових навантажень. У парі з глушником у результаті вдається значно знизити рівень шуму.
Де встановлюється резонатор?
Тепер кілька слів варто сказати про місце встановлення резонатора у вихлопній системі. Базовий резонатор виготовляється зі звичайної сталі або металу із захистом від корозії (захисний шар цинку або алюмінію, рідко нержавійка), при цьому товщина сталі до 1,5 мм. Це означає, що деталь не особливо розрахована на сильні температурні та інші навантаження. Її такою розробили з метою встановлення у вихлоп ближче до задньої частини автомобіля, а якщо точно, то в середині ближче до кінця, між каталізатором та глушником.
Резонатор працює спільно з глушником, і послідовність його установки завжди буде до глушника, якщо рухатися від двигуна у напрямку руху відпрацьованих газів. У малолітражних автомобілях, які мають маленький об'єм двигуна, часто не встановлюється резонатор взагалі. Це відбувається у тих ситуаціях, коли для компенсації шуму вистачає одного глушника. Однак для більшості машин ця деталь є необхідною.