Електронна система Прозорро - держзакупівлі в Запоріжжі
Використання загальнодоступного електронного формату при підборі постачальників і послуг за рахунок бюджетних коштів, передбачено Законом України, прийнятим Верховною Радою в 2015 році. Основними цілями підготовленої до обслуговування державних органів країни електронного формату, який прийшов на зміну паперовій формі проведення тендерів, є забезпечення відкритої конкуренції в сфері тендерів, підвищенні прозорості тендерів, що проводяться. Уже в 2015 році за допомогою системи «Прозоро» українськими міністерствами і відомствами проведено кілька тисяч тендерів. В основному це були закупівлі товарів невеликих обсягів. Хоча Міністерством оборони було проведено вдалий експеримент з проведенням своїх тендерів незалежно від суми закупівлі, тільки за допомогою електронних закупівель.
Прозорість у сфері закупівель забезпечує істотну економію бюджетних коштів і створює сприятливі умови для представників малого та середнього бізнесу, можливості вигідно продавати державі свої товари і послуги. Крім того, з впровадженням розробленої Міністерством економіки системи в повному обсязі, громадськість отримує дієвий інструмент контролю за справедливим і чесним проведенням тендерних закупівель.
У Запоріжжі консультації проводяться за адресою:
м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, 84, офіс 209
Тел. 067 214 39 99
(061) 214 39 99
Організація роботи системи ProZorro
Система «Прозоро онлайн »представляє собою дані в електронному вигляді, до яких можна підключитися через одну або кілька торговельних майданчиків і в режимі онлайн проводяться торги. Існують певні правила, якими передбачено:
- Проведение операций по киевскому времени.
- Ознакомление всех участников с организацией работы электронной системы.
- Обязанность всех пользователей поддерживать современной информацией о своем предприятии, сохранив в секрете логина и пароля для входа в систему.
Участь в торгах для розпорядника бюджетних коштів є безкоштовним, а учасник залежно від суми замовлення платить від 17 грн. до 1700 грн . Мінімальна сума передбачена при сумі до 20000 гривень, а за участь в тендері на суму понад мільйон гривень, сума внеску максимальна. Перевага електронних тендерів полягає в тому, що участь можливо тільки при реєстрації в обраній площадці, і адміністратор бази не має ніякого впливу на учасників, а тим більше штучно їх відсіювати або створювати переваги для окремих осіб.
В процедурою електронних закупівель передбачено кілька стадій. Починаються торги з публікації на всіх торгових майданчиках оголошень про закупівлі, в якому зазначаються конкретні заявки до товару чи послуги, а також спеціальна інформація. Наприклад, при закупівлі палива міністерством оборони можна виставити в заявці припис щодо якості товару, як повинна проводитися його поставка і оплата, можливо прикладання проекту договору з пропонованої вартістю товару. На другому турі зареєстровані постачальники вступають в переговорний процес з замовником, уточнюючи технічні характеристики, умови і терміни поставок, а також форму розрахунків.
Обговоривши неясні питання, переходимо до наступного етапу, що полягає в прийомі заявок. Щоб не заважати конкуренції і стимулювати постачальників до участі в тендерних торгах, замовник і спостерігачі не мають інформації ні про учасників, ні про запропонованих цінах. Ціни відкриваються тільки на наступному етапі, але імена учасників зберігаються в таємниці.
Время проведення четвертого етапу система призначає в автоматичному режимі. Протягом трьох раундів учасники змагаються між собою, знижуючи ціну. Переможець визначається автоматично серед тих, хто запропонував найменшу ціну за одиницю товару. Такий підхід до тендерів і забезпечує на ділі ту економію, яку декларують державні органи. Адже перш, при традиційному форматі проведення державного замовлення, вкрай рідко заявлена вартість кардинально опускалася під час торгів.
Нерідко сам процес проведення тендера стає формальним, коли з трьох учасників торгів, двоє є підставними і результат заздалегідь вирішений наперед. Для порівняння, в 2014 році, коли тендери проводилися в паперовому варіанті, різниця між фактичною ціною і заявленої була мізерною, а зараз вона в середньому становить 13 відсотків. Відкриті тендери з необмеженою кількістю учасників, за даними Мінекономіки економлять замовникам від 4% до 39% бюджетних коштів.
Ім'я переможця оголошується на п'ятому, заключному етапі після перевірки фірми переможця на предмет обґрунтованості виконань умов договору. Адже може бути ситуація, коли фірма виставляє дуже низьку ціну, але при цьому у неї відсутня ліцензія, сертифікати якості або є інші підстави, що перешкоджають виконанню переможцем всіх умов договору. В цьому випадку переможцем оголошують фірму, яка зайняла друге місце.
При необгрунтованому відхиленні заявки, переможець, не виходячи з системи, подає скаргу в спеціальний орган держзамовника, уповноважений розглядати такі звернення. Якщо в аргументированном відповіді, відхиляється скаргу, не відбувся переможець не знаходить підстав скасування результатів торгів, він може звернутися до суду. На завершальній стадії узгоджений і підписаний текст договору завантажується в систему, і тендер переходить в статус завершеного.
Контроль громадськістю законності торгів
Створюючи систему, її розробники керувалися основною тезою про доступність повного обсягу інформації всім бажаючим. Будь-який користувач інтернету може в режимі онлайн побачити всі перипетії проведення процесу. Доступність інформації не тільки учасникам, а й журналістам, активістам, просто не байдужим людям, дозволяє самостійно аналізувати законність процесів, привертаючи увагу громадськості в разі тих чи інших порушень. Інтернет-користувачі через модуль аналітики можуть ознайомитися з результатами аналітичних досліджень. Їм доступна інформація про учасників, можливість оцінки затребуваності послуг або товарів.
Наприклад, перевіривши дані беруть участь компаній, користувач запідозрив фіктивність двох з трьох учасників торгів. Інформація, викладена в соціальних мережах, обов'язково приверне увагу журналістів. У свою чергу публікація в ЗМІ служить підставою для початку проведення розслідування правоохоронними органами. У Запоріжжя держзакупівлі в рамках системи ProZorro в першому кварталі поточного року проведено для комунальних підприємств на суму 4,5 мільйона гривень. Проведення 144 закупівель в електронному онлайн режимі забезпечило міському бюджету значну економію коштів. Наприклад, для КП «Водоканал» економія склав 101 000 гривен.
Першою закупівлею через платформу « Прозоро Запоріжжя » для обласної ради стало придбання відділом матеріально-технічного забезпечення облвиконкому фінської паперу на суму 13 , 05 тисяч гривень. Вартість однієї пачки такого паперу формату А4 на електронних торгах склала 87 гривень. До слова, при стандартній процедурі торгів її вартість склала б від 89 до 95 гривень. З першого серпня поточного року всі закупівлі державних органів в обов'язковому порядку будуть проводитися тільки через систему ProZorro.
У Запоріжжі консультації проводяться за адресою:
м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, 84, офіс 209
Тел. 067 214 39 99
(061) 214 39 99