Глушник, і для чого він потрібний
Ви колись чули, як працює автомобіль, а точніше його двигун взагалі без вихлопної системи? Поруч із ним неможливо перебувати, настільки голосно і неприємно він звучить, як безперервна артилерійська канонада. Щоб це усунути, придуманий цілий вузол в автомобілі, який зветься система глушника. Давайте докладніше розглянемо глушник вихлопної системи, пристрій, його функції та особливості роботи.
Де розташований глушник у вихлопній системі?
Почати варто з того, де розташовується глушник в автомобілі та системі вихлопу? Вся система знаходиться від двигуна у нижній частині під кузовом авто. При цьому вона через колектор жорстко з'єднана з двигуном і не жорстко, а за допомогою рухомих підвісів до нижньої частини кузова. Глушник у системі розташовується у задній частині останнім.
Часто під глушником розуміють відразу дві деталі: резонатор і сам глушник, причому резонатор знаходиться ближче до двигуна. Вони в парі можуть знизити силу шуму до прийнятного рівня, спокійно сприйманого слухом людини. Однак безпосередньо поняття «глушник» відноситься лише до другої деталі з такою самою назвою.
Конструкція глушника
Тепер можна розглянути пристрій глушника, що складається з таких компонентів:
- сполучна труба, за допомогою якої герметично з'єднуються резонатор та глушник;
- корпус чи банка, у ній розташовується конструкція, за допомогою якої вдається знизити рівень шуму;
- вихлопна труба, їй закінчується вихлопний тракт, цей компонент є єдиним, що видно, якщо просто дивитися на авто. На вихлопну трубу іноді надягають естетичну насадку для поліпшення зовнішнього вигляду задньої частини автомобіля;
- елементи кріплення - прокладки, хомути або муфти, рухливі підвіси. Вони забезпечують герметичність і з'єднання глушника з іншими деталями автомобіля.
Ця деталь з'єднується з кузовом не жорстко, це робиться для того, щоб вібрації, що передаються від двигуна, не відчувалися в салоні, а також з метою уникнути ефекту резонансу.
Як працює глушник?
Розгляньмо, як працює цей компонент вихлопної системи. Щоб усунути сильний шум, який є звуковою хвилею, необхідно зменшити енергію хвилі. Зменшити її можна шляхом розсіювання, дроблення, гасіння, перетворення на теплову енергію. Саме це відбувається всередині корпусу глушника.
Там розташовується лабіринт переходів, перебірок, патрубків, камер, входів та виходів, перфорованих елементів, які ефективно розсіюють енергію звукової хвилі. Майже повністю вдається погасити шум. На виході ми чуємо досить тихе звучання від мотора, що працює, замість серії безперервних і гучних пострілів.
Варто зазначити, що цим же лабіринтом рухатимуться і відпрацьовані гази. Їм робити це буде важко, тому що замість простої течії вони змушені проходити через лабіринт. В результаті виникає ефект протитечії (зворотний тиск вихлопних газів), який навіть знижує дещо корисну потужність двигуна. Для штатних глушників цю проблему не вирішують взагалі, проте вона стає серйозною для спортивних автомобілів. Там встановлюють спеціальну продуктивну прямоточну систему і такий самий глушник, в ній ефект протитечії зводиться до мінімуму. Однак для звичайних автомобілів деяке зниження потужності не буде особливою проблемою, плата за це - ми отримуємо тиху машину.
Основні проблеми з глушниками
Сам глушник вихлопної системи можна назвати швидше витратним матеріалом. Справа в тому, що він працює в особливо агресивних умовах. Тут можна назвати:
- високі температури;
- сильні перепади температур;
- вологість та попадання на деталь та в деталь води;
- постійна дія вібрацій від пересування по нерівностях та від працюючого двигуна;
- високий шанс механічних дрібних пошкоджень корпусу, наприклад, від каміння, що летить, під час їзди.
Все це сильно скорочує термін служби даного виробу, тому його виникає необхідність періодично змінювати. Термін експлуатації безпосередньо залежатиме від якості виготовлення глушника, а також від матеріалу, який пішов на його створення. Під матеріалом розуміється звичайна чорна пофарбована сталь із мінімальним терміном служби. З наявністю антикорозійного покриття (цинкування, алюмінізація), що продовжує життя деталі. Є варіанти з нержавіючої сталі і навіть з титану. Тут час експлуатації значно зростає, хоча й сильно зростає вартість запчастини.
Насамкінець варто відзначити, що штатний глушник має індивідуальне виконання у конкретного автомобіля. Якщо купувати таку ж аналогічно запчастину, то вона підбирається спеціально під модель, марку та конфігурацію автомобіля. Це важливо враховувати під час виборів.