Каталізатори в вихлопній системі
Якщо подивитися на глушник, як систему, то в ній є обов’язковий елемент – каталізатор (каталітичний нейтралізатор). Зазвичай це деталь із металевим корпусом, розташована всередині вихлопної системи ближче до двигуна, поряд або вбудована у приймальну трубу, чи колектор.
ℹ️ Яку роль відіграють каталізатори – це очистка відпрацьованих газів, яка відбувається у стільниковій структурі всередині деталі. Якщо гази не догоріли, то відбувається їх окислення і вихлопна труба системи виводить перероблений газ у вигляді звичайного вуглекислого газу СО₂.
Установка каталізатора у глушники автомобіля дозволяє зробити його використання більш екологічним, на сьогодні він є обов’язковим елементом, що входить у вихлопні системи транспортних засобів. Причому чим більше вміст дорогоцінних металів у каталізаторі, тим більш високому рівню вимог Євро-стандарту він відповідає. Давайте розглянемо дану тему більш докладно!
Будова каталітичного нейтралізатора
Каталітичний нейтралізатор або каталізатор — це складний за конструкцією, але важливий пристрій, від якого залежить ступінь очистки вихлопних газів. Він розрахований на тривалу експлуатацію в умовах високих температур і постійного впливу агресивних речовин, що містяться у вихлопі.
Якщо з каталізатором щось трапилося і потрібен ремонт глушника, то його не обов’язково відразу міняти. Є процедури його очистки і відновлення, профільні СТО займаються цим. Процедури очистки є і вбудовані у систему експлуатації деяких машин.
З чого складається каталізатор – основні елементи конструкції:
- Металевий корпус – виконаний із жароміцної сталі. Забезпечує герметичність пристрою і захищає внутрішні елементи від механічних пошкоджень та агресивних середовищ.
- Теплоізоляційний шар – між корпусом і внутрішнім блоком розташований теплозахисний матеріал, що зберігає робочу температуру всередині каталізатора і оберігає від перегріву зовнішні елементи.
- Блок каталітичних сот (моноліт) – це основна частина каталізаторів, де і відбувається каталітична реакція. Моноліт виготовляється або з кераміки (найбільш поширений варіант), або з металу (рідше, але стійкіший до пошкоджень). Він має форму дрібноячистої структури у вигляді сот.
- Каталітичне напилення – поверхня сот покрита сумішшю благородних металів — платини, паладію і родію. Саме вони активують хімічні реакції, що сприяють окисленню і відновленню шкідливих компонентів вихлопних газів. Їх наявність робить дорогим каталізатор, ціна від цього сильно зростає.
- Вхідні і вихідні патрубки – забезпечують подачу і відвід газів, мають напрямні елементи для рівномірного розподілу потоку всередині пристрою.
⚠️ Висновок! У цілому, каталізатори влаштовані так, щоб забезпечити максимальний контакт вихлопних газів з активною поверхнею при мінімальному опорі потоку. Саме це дозволяє ефективно знижувати концентрацію шкідливих речовин, таких як CO, NOx і вуглеводнів у вихлопі.
Коли потрібно міняти каталізатор глушника?
У сучасних іномарках встановлюється 1 або 2 каталізатори, але так як ремонт глушників із заміною каталізатора, може дозволити собі не кожен власник, то найчастіше каталізатор замінюють на дешевший полум’ягасник. Як же визначити, коли потрібен ремонт автомобіля, необхідно їхати у сервісний центр або автосервіс, і пора міняти каталізатор, чи він ще у стані виконувати покладені на нього функції?
Варто задуматися про заміну, якщо:
- спостерігаються помітні втрати у потужності автомобіля;
- на холостих обертах спостерігаються плаваючі рухи стрілки тахометра;
- автомобіль працює зі збоями;
- ви відчуваєте помітний дзвін системи вихлопу, навіть такий, що передається на корпус.
✅ Резюме! Усі ці ознаки сигналізують про швидке руйнування каталізатора і його непридатність. У Європі навіть існує спеціальний стандарт, згідно з яким каталізатор підлягає заміні, якщо автомобіль проїхав 100 тисяч кілометрів, перекладаючи на наші дороги і їх якість, для України цей показник знизиться до 60–80 тисяч кілометрів пробігу.
Варіанти, коли можливий ремонт каталізатора
Ремонт вихлопної системи не завжди повинен супроводжуватися заміною каталітичного нейтралізатора. Каталізаторами можна ще користуватися, хоча офіційно вважається, що вони не підлягають ремонту, на практиці можливі певні дії, що дозволяють тимчасово відновити їх функції.
Є варіанти, коли вихлопна система змінюється – видаляється каталізатор із системи, і його замінюють іншими автозапчастинами. Ці заходи не завжди відповідають нормам, але в умовах обмеженого бюджету чи відсутності оригінальних деталей можуть розглядатися як тимчасовий вихід.
Найбільш поширені способи "ремонту" каталізатора:
- Промивання каталізатора – у деяких випадках застосовується хімічна або ультразвукова очистка каталізатора без його видалення. Ефективна лише при невеликому забрудненні і не вирішує проблему при фізичному руйнуванні сот.
- Механічне вибивання засмічених сот – із корпусу видаляють керамічний блок із сотами. Це може прибрати симптоми засмічення, але сам каталізатор перестає виконувати функцію очистки. Це не можна назвати найкращим варіантом.
- Заміна каталізатора на пряму трубу – каталізатор вирізається, а на його місце встановлюється звичайна труба. Додатково застосовується механічна або електронна обманка лямбда-зонда. Це рішення дешеве, але порушує екологічні стандарти і може вплинути на роботу двигуна. Як і попередній варіант, його не можна назвати найкращим!
- Установка полум’ягасника – замість каталізатора ставиться полум’ягасник — елемент, що глушить звукові і термічні коливання. Він не виконує очистку газів, але дозволяє системі працювати без каталізатора з меншими термічними і механічними навантаженнями. Це один із найпопулярніших компромісних варіантів, хоча він і порушує екологічні норми, що існують у країні.
- Заміна на універсальний каталізатор – встановлюються дешевші аналоги з меншим вмістом дорогоцінних металів. Вони мають коротший термін служби, але забезпечують часткове дотримання екологічних норм.
⚠️ Висновок! При сильному зносі або руйнуванні структури каталізатора відновлення неможливе, і потрібна його повна заміна. Особливо це актуально для автомобілів, обладнаних системою OBD і кількома лямбда-зондами — у таких випадках обхід веде до помилок у роботі ЕБУ і необхідності додаткових заходів для вирішення проблеми.
Як висновок
Каталізатор — найважливіший елемент системи вихлопу, що безпосередньо впливає на екологічність і коректну роботу двигуна. Його заміна потрібна у випадку механічного руйнування, засмічення або значного зниження ефективності. При появі ознак несправності краще не відкладати діагностику.
Хоча існують методи "ремонту" каталізатора, вони, як правило, тимчасові і не завжди безпечні. Найбільш розумним і екологічним рішенням буде установка нового або якісного аналога. Тим не менш у окремих випадках можлива установка полум’ягасника як компроміс між вартістю і збереженням функціональності системи. В Україні для старих авто – це часте і навіть стандартне рішення!
✅ Висновок! Міняти каталізатор потрібно при появі характерних симптомів несправності або після пробігу у середньому 60–100 тис. км. Ремонт можливий, але найчастіше має тимчасовий характер і не вирішує проблему комплексно. Якщо дозволяє бюджет, заміна на новий каталізатор — оптимальне рішення як для автомобіля, так і для довкілля. А поганий, але дуже бюджетний варіант – заміна каталізатора на полум’ягасник!